Om os

Om børnehuset:
Børnehuset Tornby er en del af Område Nordvest.
Børnehuset består af en vuggestue-samt en børnehaveafdeling.

Hvad kendetegner vores børnehus:
I Børnehuset Tornby lægger vi vægt på børnenes leg, relationer og fællesskaber, hvor børnene har mulighed for at lege på tværs af stuerne. Aktiviteter og projekter er tilrettelagt både efter børns interesser og alder. I vuggestuen har vi fokus på at skabe et trygt og omsorgsfuldt læringsmiljø, hvor de daglige rutiner skaber genkendelighed og forudsigelighed for barnet. Den Styrkede Pædagogiske Læreplan danner grundlag for vores arbejde i at skabe trivsel, udvikling og læring for børnene.

Børnehusets nærmiljø:
Børnehuset er beliggende nær ved Tornby klitplantage, strand og skov, som benyttes ofte. Vi har nær afstand til tog, som kan bringe os både til Nordsøcenteret og teater. Vores børnehus ligger i et lokalsamfund, hvor vi nyder godt af de faciliteter der er i byen, som feks musik og lege i kirken. Vi har skoven og stranden vi bruger året rundt. Børnene får kendskab til de forskellige årstider, øver sig i at gå på tur, samt opleve naturen tæt på.
Vores forældre kommer også og tilbyder oplevelser for vores børn feks besøg på Stutteri Hyldsbæk, hvor børnene får lov at ride, strigle og være sammen med hestene.
Vi anvender vores ladcykler til at komme rundt på opdagelse i nærområdet, skov, strand, se på heste, køer mm.

Grupper:
Børnehuset består af en vuggestuegruppe, samt en børnehaveafdeling. Der er et varierende børnetal, hvor der er flest børn i forårsperioden. Børnehavegruppen er inddelt i 3 aldersgrupper: pindsvin ( de yngste), grævlinger (mellemgruppen) og rådyr ( de ældste). Børnene har mulighed for at lege på tværs af stuerne, samt har mulighed for fordybelse og aktiviteter med jævnaldrende.

Hvordan og med hvem samarbejder vi:
Vi har tæt samarbejde med skolen og anvender den nærliggende hal flere gange ugentligt med henblik på motoriske aktiviteter, sang og bevægelse.
Vi lægger stor vægt på vores samarbejde med jer forældre. Vi tilbyder en opstart samtale inden barnet starter i børnehuset. Derudover er der samtale når barnet er 9-14 mdr., ved barnets overgang fra vuggestue til børnehaven, ved 3 år, 4 år, samt for overgang fra børnehave til skole. Vi anvender faglige værktøjer som sprogvurdering samt dialoghjul, som danner grundlag for vores samtaler med jer forældre.
Derudover har vi samarbejde med Pædagogisk, Psykologisk Rådgivning, samt med Familieafdelingen.

Hverdagen:
Kl. 6.30 - 7.15: Børnehuset åbner og den medbragte morgenmad kan spises i fællesrummet. Stuerne i børnehaven åbnes i takt med flere ankommer.
Kl. 7.30: Går vuggestuen i egne lokaler.
Kl. 7.30 - 8.30: Leg og modtagelse på stuerne.
Kl. 8.30 - 9.30: Samling, formiddagsmad og leg på stuerne
Kl. 9.30 - 11: Planlagte aktiviteter og leg i grupper
Kl. 11-12: Frokost, de mindste børn puttes til lur
Kl. 12-14.15: Vuggestuens børn sover/ vågne børn leger på legeplads, børnehaven: leg og aktiviteter udenfor
Kl. 14.15 Eftermiddagsmad og leg
Kl. 15.45-16.30: Vuggestuen lukker og vi er sammen med børnehaven

Fødselsdage:
Vi fejrer barnets fødselsdag med flag, sang mm. Der skal ikke medbringes noget med hjemmefra. Fødselsdagsforplejning står børnehuset for.

Traditioner:
Vi følger årets traditioner som jul, påske. fastelavn mm.
Teater, der er hvert år købt 4 teaterforestillinger til børnehavegruppen.
HUSK, altid at have skiftetøj og fodtøj, der passer til årstiden. Vi er ude hver dag uanset vejret. Der er plads til ekstratøj i garderoben. Husk desuden at skrive barnets navn deri.

Mad og måltider:
Vi har fået flere positive erfaringer gennem tiden med covid-19. Derfor fortsætter vi med, at børnene spiser morgenmad hjemmefra, hvor vi har bedre mulighed for at give jeres barn en god modtagelse. Børnene må gerne medbringe en bolle eller lign med hjemmefra indtil kl 7.15, hvis det ikke nåes hjemme.
Børnehuset tilbyder børnene formiddagsmad. Barnets eftermiddagsmad medbringes hjemmefra, hvor vi anbefaler frugt/grønt og brød.
Der er frokostordning i Børnehuset leveret af Fru Hansens Kælder, dog ikke 3 dage op til påske, i sommerferien (uge 28, 29 og 30) og mellem jul og nytår.

Indretning i børnehuset ude og inde:
Børnehuset har en stor naturlegeplads med bålplads, jordbakke til motoriske udfordringer, sandkasser, gynger, buske og træer, samt ligger i et naturskønt nærområde, som benyttes ofte- også i vores ladcykler sponsoreret af forældrerådet.
Indenfor er der mulighed for fordybelse, sociale samt kreative lege.

Ved Sygdom

Vi modtager ikke syge børn. Se evt. www.sundhedsstyrelsen.dk.
Barnet skal kunne klare at deltage i de aktiviteter, der foregår ude som inde. Hvis barnet bliver syg i institutionen kontakter vi jer.
Syge børn har brug for at være hjemme i trygge, rolige og vante omgivelser. Husk at meddele på Aula, hvis dit barn er syg eller holder fri. Husk også at give besked hvis barnet har en smitsom sygdom, så vi kan give besked til de andre forældre. Hvis dit barn får medicin, bør det gives hjemme.

Følg os på Facebook: https://www.facebook.com/Børnehuset-Tornby/